"Musically, I was most impressed with the Siegfried of Daniel Johansson, whose powerful tenor voice rang out repeated high A’s with easy, unforced power – the timber burnished and eloquent, the focus secure, the text trenchantly pronounced – and was equally telling in the quiet narrative of Siegfried’s life review, after Hagen’s potion begins to wear off. He seemed to me the Siegfried we have long waited for. " Götterdämmerung/Dallas Symphony Orchestra 2024
Truman C. Wang/Classical Voice/ Oct 24, 2024
"Föreställningens stora stjärna är Daniel Johansson som Calaf. Han är ju inne i en stor internationell karriär i framför allt tyska partier, inte minst i operor av Wagner och Schreker, och hans tenor har inget av den mediterrana timbre som vi är vana att höra hos en Calaf. Det visar sig vara mycket uppfriskande som omväxling. Johanssons så lödiga, täta klang känns som den idiomatiska för rollens orubbliga envishet, och att hans ”Nessun dorma” möts av stort publikjubel är helt berättigat." Turandot/Malmö Opera 2024
Lennart Bromander/Tidskriften Opera. 24 februari, 2024
"Zuvorderst: Die Opern-Welt hat einen neuen Tannhäuser. Der Schwede Daniel Johansson, in Essen bereits als Lohengrin bekannt, hat nicht nur sein Rollendebüt als Tannhäuser gemeistert, sondern ist ein charismatischer Heldentenor auf höchstem technischem Niveau: Leichtigkeit in allen Registern, freischwingend in der Höhe, wohlige Mittellage und mit famosem Textverständnis."
"Först och främst: operavärlden har fått en ny Tannhäuser. Svensken Daniel Johansson, redan känd som Lohengrin i Essen, har inte bara bemästrat sin rolldebut som Tannhäuser, utan är också en karismatisk heroisk tenor på högsta tekniska nivå: lätthet i alla register, fritt vibrerande i högregistret, bekvämt mellanregister och med en fantastisk förståelse av texten."
Ulrike Kolter/Die deutsche Bühne 25. September 2022
”Daniel Johansson, der in Essen schon den Lohengrin gesungen hat, tritt ihr als cooler und emotional eher zurückhaltender Tristan gegenüber. Dabei klingt der schwedische Tenor nicht nur konturiert und klar, sondern verfügt auch über Strahlkraft." – Tristan XS/Theater und Philharmonie Essen
Klaus Stübler/Ruhr Nachrichten - 6. Oktober 2020
Lika flödande underbart sjunger Daniel Johansson sin José med ett gängligt och hjälplöst kroppsspråk. Den s k blomsterarian blir extra gripande när det visar sig att Carmens slängda ros blivit en tatuering på Josés bröst. – Carmen/Kungliga Operan
Camilla Lundberg/DN – 20 januari 2019
“The two main protagonists, Byström herself and tenor Daniel Johansson transformed the final scenes into the highlight of the performance. Johansson’s tenor is powerful and generous, well supported, with strong and bright high notes.” –Fedora/Royal Swedish Opera
Larua Servidei/Bachtrack – March 12 2018
“Making his debut as Cavaradossi, Daniel Johansson sang with a pleasingly free and ringing voice, with exciting high notes... his “E lucevan le stelle” was thrillingly sung.” – Tosca/The Norwegian Opera
Aksel Tollåli/Bachtrack - 16 June 2017
”– but it is the lirico-spinto repertoire that is his true metier and the warmth and glow in the duet and beauty of Addio fiorito asil in the last act just confirmed my opinion that he is one of the very best tenors in Scandinavia.”
Göran Forsling/Seen and Heard International/ -15 November 2014