2004 gjorde den svensk-amerikanska sopranen Erika Sunnegårdh en sensationell operadebut i titelrollen i Turandot på Malmö Opera och Musikteater. Hon har sedan dess haft ett fullspäckat schema med föreställningar och konserter runtom i världen där hon har återkommit till rollen som Turandot på Metropolitan Opera i New York, Deutsche Oper, Kungliga Operan, samt på NorrlandsOperan. Roller som Salome, Leonore, Senta, Turandot, Tosca och Kejsarinnan har dominerat karriären, emedan ovanligare utsvävningar som Euryanthe, Jenufa, Regan i LEAR, Eva i Höstsonaten, och Paulina i Death and the Maiden har varit konstnärligt berikande och fördjupande.
Säsongen 2019-20 sjöng hon än en gång Regan i Calixto Bieito’s produktion av Reimann’s LEAR i Florens och Paris och även Eva i den kritikerrosade nya operan Höstsonaten av Sebastian Fagerlund, som spelades i Malmö och Hong Kong under hösten 2019. I januari sjöng hon Leonore i Fidelio vid återinvigningen av Statni Opera i Prag. Säsongen 2022/23 återvänder Erika till rollen som Regan i LEAR, denna gång i Christoph Marthalers regi på Bayerische Staatsoper i München.
Erika Sunnegårdh har sjungit i medelstora och stora operahus och har samlat en bred erfarenhet och insikt både i branschen och konstformens dramatiska metodik. Under säsongen 2019-2020 tog sig Erika an instudering av nya roller som bejakar bibehållen röstlig flexibilitet och lyricism, hellre än att rikta sig än mer till den dramatiska repertoaren.
Erika Sunnegårdh har sjungit Richard Strauss’ Kaiserin (Kvinnan utan skugga) i Wiesbaden och Leipzig, Chrysotemis (Elektra) i Geneve och Wiesbaden, Leonore (Fidelio) på Metropolitan, i Frankfurt, Hamburg, Köln och konsertant i Helsingfors; Tosca i Frankfurt, Köln, Berlin, Stockholm och Nashville; Turandot i Berlin, Bregenz, Köln, Stockholm och på Metropolitan; Senta i Frankfurt, Oslo, Köln, Wiesbaden och Atlanta; Brünnhilde i Siegfried konsertant i Tokyo under ledning av Marek Janowski; och hennes älskade Salome i München, Bologna, Dresden, Toronto, Barcelona, Torino, Stockholm, Warsawa, Tokyo, Bari, och på turné i Storbrittannien med Welsh National Opera.
Andra nämnvärda roller inkluderar Regan i LEAR i Calixto Bieitos karriärsdefinierande produktion vid Palais Garnier i Paris, Euryanthe i Frankfurt, titelrollen i Jenufa och Paulina världspremiären av Jonas Forsells Death and the Maiden vid Malmö Opera. Övriga Wagnerroller inkluderar Gerhilde och Helmwige i Die Walküre (MET och Salzburg/Aix-en-Provence), tillika Isabella i Das Liebesverbot (Münchener Rundfunk). Hon har även sjungit Verdis Lady Macbeth (Glyndebourne och Wiener Staatsoper) och Abigaille i Nabucco (Teater Hedeland), och Bellinis Norma (Wiesbaden).
På konsertestraden har Erika sjungit med Berliner Philharmoniker, Gewandhausorchester Leipzig, RAI, Auckland Philharmonic, Radiosymfonikerna, Kungliga Filharmoniska Orkestern, Metropolitans Operaorkester vid Carnegie Hall, och vidare med orkestrarna i Milwaukee, Nashville, Malmö, Göteborg, Köpenhamn, och Helsingfors. Konsertrepertoaren har inkluderat Rossini Stabat Mater, Beethovens 9e Symfoni, Verdis Requiem, Mahlers 8e Symfoni, Zemlinskys Lyrisk Symfoni, Janaceks Glacolitic Mass, Vaughn Williams Sea Symphony, tillika operakonserter och samtida beställningsverk.
Erika Sunnegårdh har haft nöjet att sjunga under ledning av bland andra Marco Armiliato, Semyon Bychkov, Paolo Carignani, Riccardo Chailly, Myung Wun Chung, James Conlon, Gustavo Dudamel, Adam Fisher, Hartmut Haenchen, Daniel Harding, Jesus Lopez-Cobos, Fabio Luisi, Nicola Luisotti, Gianandrea Noseda, Kirill Petrenko, Sir Simon Rattle, och Stefan Soltesz.
Under utbildningen studerade Erika vid Israel Vocal Arts Institute, Tanglewood Music Center, Britten-Pearse School for Advanced Musical Studies, och International Institute of Vocal Arts Italy. Hon fick sin Bachelor of Music från Manhattan School of Music (1992), och sin Master of Fine Arts från Aaron Copland School of Music vid Queens College, New York (1999).
Under studietiden tilldelades Erika det årliga kulturstipendiet från The American Scandinavian Society New York. Hon startade även ett projekt i för spridning av musik i allmänna skolsystemet i Queens, New York. 2013 blev hon nominerad för Dora-priset för sin tolkning av Salome vid Canadian Opera Company, och hon har vid ett par tillfällen blivit nominerad för Tidskriften Operas Operapris.
Januari 2023