Den unga svenska sopranen Karolina Bengtsson är från säsongen 2023/24 engagerad i solistensemblen på Oper Frankfurt där hennes roller innefattat Silvia i en ny produktion av Mozarts Ascanio in Alba, Belisa i Wolfgang Fortners In seinem Garten liebt Don Perlimplin Belisa, Pamina i Trollflöjten, Första jungfru i Strauss Daphne och En herdegosse i Wagners Tannhäuser. Samma säsong gjorde hon sin husdebut vid Bayerische Staatsoper i rollen som Clotilde i Bellinis Norma.
I sommar debuterar Karolina Bengtsson vid Festivalen i Aix-en-Provence som Camille i Charpentiers Louise och vid Innsbruck Festival of Early Music som Dori i Traettas Ifigenia in Tauride. Denna säsong innefattar även debuter med två av Sveriges ledande orkestrar, Sveriges Radios Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Hon framträder även som Barbarina i Le nozze di Figaro samt rolldebuterar som Aljeja i From the House of the Dead och Lady Macbeths kammarjungfru i en ny uppsättning av Macbeth vid Oper Frankfurt.
Karolina Bengtsson debuterade vid Oper Frankfurt säsongen 2021/22 när hon anslöt sig till operastudion där. Under denna säsong sjöng hon Clotilde i Norma, Frasquita i Carmen, Second Woman i Dido and Aeneas och Syster Osmina i Syster Angelica. Samma säsong sjöng hon Donna Anna i Don Giovanni i en konsertversion vid konsertserien Salon Frankfurt: Das Opernhaus als Papiertheater på Alte Oper Frankfurt.
Under Karolina Bengtssons andra säsong vid Oper Frankfurt framträdde hon i rollerna Pamina och Papagena och i Trollflöjten, Isaura i Mercadantes Francesca da Rimini, en produktion som även gästade Tiroler Festspiele Erl, samt rollerna Tuppen och Nötskrikan in Den listiga lilla räven. Karolina sjöng även Nerina och Diana i ett konsertant framförande av Haydn’s La fedeltà premiata på Haydnfestivalen, Brühler Schlosskonzerte på Schloss Augustburg i Tyskland.
Karolina har studerat vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn och Mozarteum i Salzburg, där hennes lärare inkluderade Barbara Bonney samt Wolfgang Holzmair i romansinterpretation. Under Bonneys handledning tog hon sin masterexamen i sång med inriktning på opera, romans och oratorium. Hon sjöng sin första Pamina vid Mozarteum i Salzburg 2021.
Karolina har samarbetat med dirigenter som Benjamin Reiners, Daniel Geiss (Brixen Classics Festival) och Andreas Spering (Capella Augustina). Hennes konsertrepertoar omfattar ett brett urval av romanser och konsertarier samt oratorier som Haydns Die Schöpfung, Brahms Ein deutsches Requiem, Bachs Matteuspassionen, Pergolesis Stabat Mater och Lars-Erik Larssons Förklädd gud.
Karolina Bengtsson har 2018 uruppfört Döden och Julia - ett stycke av Daniel Nelson med libretto av Tuva-Lisa Rangström, skrivet och dedikerat till Karolina, Musica Vitae och violinist Malin Broman, vilket även spelats in ett par år senare. Karolina medverkade under 2017/18 i Musica Vitaes konsertserie Sound the trumpet.
Karolina Bengtsson utsågs till bästa unga artist vid den internationella sångtävlingen Die Meistersinger von Nürnberg sommaren 2022. År 2021 vann hon tredje pris vid den internationella Haydn-tävlingen för klassisk romans och aria i Österrike, där hon också tilldelades tre specialpriser: Sonderpreis der Bühne Baden, Sonderpreis des Teatro Mayor i Bogotá och Sonderpreis der Capella Augustina i Köln. År 2020 vann hon förstapriset – Golden Victoria – vid Debut International Singing Competition i Weikersheim och tilldelades samma år priset Beethoven Lieder vid Rheinsberg International Singing Competition.
Februari 2025